موسسه علمی آموزش سامان

بوسیله گزارش همشهری آنلاین، با عبور قیمت دلار از سرحد ۳۰هزار تومان پیشدستی کردن پیشرفت قیمت دلار بیشتر شد و قیمت هر دلار آمریکا در راسته آزاد دیروز خود را به سرعت به سرحد ۳۱هزارو ۶۰۰تومان رساند، هرچند در ادامه با پراکندن اطلاعیه بانک مرکزی درباره دگرگونی مقررات معامله تو سامانه نیما عصر دیروز نشانه های ضعف ارج ها تا حدودی آشکار شد. به گزارش همشهری، دیروز همزمان صرافی ملی بی آرامی به عنوان کارگزار بانک مرکزی با افزایش بها تابلوی خویشتن تا محدوده والاتر از ۳۱هزار تومان جدیت کرد با رویه حراج هلندی از شتاب نمو قیمت ها بکاهد. به نظر می رسد بانک مرکزی درتلاش است همزمان با بوسیله کارگیری ۲تاکتیک روشن یعنی، حراج هلندی در کف بازار و تقویت نمایش و تنقیه حواله و اسکناس از کانال سامانه نیما از سست شدن قیمت ها در بازار ارز بکاهد. نمو داخل سایه ناترازی ارزی

 هنوز کسی نمی داند نمو قیمت دلار تا کجا ادامه دارد ولی موضوع و دلایل رشد قیمت دلار از دید مسئولان اقتصادی و کارشناسان مشخص است. درآمدهای ارزی ایران کوچکتر تأثیر بایکوت ها کاهش یافته و میزان عرضه برازنده با ادعا محو بنابراین باید فکری بوسیله حال بازگشت درآمدهای ارزی ایران بوسیله روال قبلی کرد.

به گزارش همشهری، روزگاری نه چندان دور، درآمدهای سرشار نفتی همه نیازهای ارزی قلمرو را تامین می کرد اما دیگر اوضاع دامن تأثیر تحریم ها تبدیل کرده و باید چاره ای اندیشید و طرحی نو داخل انداخت تا دخل و خرج ارزی کشور تراز شود. اکنون اما تو سایه ناترازی ارزی نرخ هر دلار آمریکا هرروز در حال رشد است و دیروز و به فاصله یک روز بعداز گذر قیمت هر دلار آمریکا از سرحد ۳۰هزار تومان مقدار آن به ۳۰هزارو ۶۰۰تومان رسید. صرافی ملی ایران اندوه به نشانی بازارسازی ارزی دیروز دون تأثیر رشد لبریز شتاب مقدار دلار مجبور شد قیمت هر دلار آمریکا را ۱۲۰۰تومان گران تر کند. جهت چیست؟ مسئولان و کارشناسان اقتصادی خوب می دانند که مشکل اضافه بها ارز شاگرد از کاهش درآمدهای ارزی ملک است که علت شده حجم عرضه متناسب با مطالبه نباشد و قیمت دلار هر روز رشد کند. ولی مشی چیست و چه باید کرد؟ چه باید کرد؟

اکنون کارشناسان ۲دسته اند؛ دسته مطلع معتقدند با مدیریت عوامل اقتصادی داخلی هم می توان از مجادله های قیمت دلار جلوگیری کرد و دسته دوم پهلو این باورند برای حل دشوار قیمت دلار باید بوسیله راهکارها خواه گشایش های سیاسی مراجعه کرد.

کارشناسانی که درون دسته نخست راحتی می گیرند، معتقدند با حیات آنکه تحریم ها ازجمله دلایل رشد ارج دلار بوده ولی مدیریت ناکارآمد اقتصادی مزید پیاده شدن علت شده و به نمو قیمت دلار مافوق زده است. این کارشناسان بر این باورند که باید صادرات غیرنفتی ترقی پیدا می کرد تا کفاف نیازهای ارزی کشور را بدهد. ایران تیمار اینک سالانه ۵۰میلیارد دلار نیاز ارزی دارد که در گذشته بسرنوشت شوم دچار کردن عمده آن از شیوه فروش نفت مطمئن می شد ولی اکنون فقط ۴۰میلیارد دلار آن از قانون صادرات غیرنفتی مطمئن می شود. کارشناسان دسته ابتدا نمی گویند که داخل فقدان دانش و تکنولوژی روز صادرات غیرنفتی چگونه باید توسعه نمایان درنگ و آیا عزیمت از صادرات غیرنفتی عمدتا خام فروشی و فروش محصولاتی اولیه صنعتی و معدنی که درون گیتی با نام کامودیتی شناخته می شود است؟

وحید شقاقی شهری در این باره به همشهری می گوید: ازجمله عوامل اقتصادی که به خشکی امدن بازار ارز تأثیر می گذارد می نبوغ بوسیله بدهی خارجی ایران، کسری های تجاری، ناترازی ارزی، تباین تورم تو و خارج اشاره کرد ولی متأسفانه با توجه بوسیله اینکه در گذشته اقدامات کاملی در این زمینه بخاطر محلول عوامل اقتصادی داخلی ارتکاب نشده است هم زمان حال نقش عوامل بیرونی پررنگ تر شده است و بازار ارز این روزها به شدت مادون تأثیر این عوامل سیاسی و بیرونی است.

مسعود گل شیرازی، رئیس اتاق اصفهان غصه دراین باره می گوید: باید برنامه های اقتصادی شانس بوسیله جانب تعدیل ارزش ارز حرکت یواش و با تشویق صادرات غیرنفتی و تکثیر درآمدهای ارزی این ناحیه صادراتی، بتواند هزینه های ارزی خود را جبران کند. در مقابل فدایی دیگر از کارشناسان که ریشه رشد قیمت دلار را عمدتا دیپلماتیک می دانند بر این باورند که راه محلول کاهش قیام های ارزی گشایش های سیاسی است.

به نعوظ شهید کمیل طیبی، یک کارشناس اقتصاد بین المللی درباره جای پا گشایش های دیپلماتیک برقیمت دلار به ایبنا می گوید: انتخابات آمریکا قطعا بر بها دلار اثر خواهد داشت. وقتی آمریکا اطلاع دادن کند که به برجام بازمی گردد به قیافه اتوماتیک بخشی از تحریم هایی که قانونی نشده و بوسیله مقبول کنگره نرسیده باشد، به طور اتوماتیک تعدیل می شود. قطعا این یک فرصتی را به وجود خواهد آورد تا بتوان از طریق مباحثه با آمریکا این منابع به کشور بازگردد و اینجاست که یک خوش دماغ به این قیافه بوسیله وجود می آید. چشم انداز آینده

آمارها مدال می دهد در شرایطی که میزان صادرات نفتی والا تأثیر تحریم ها با کاهش اضافی مواجه شده مقدار صادرات غیرنفتی اندوه در ۵ماه ابتدای سال براساس آمار گمرک ۳۹درصد کمتر از سال گذشته بوده است. همه اینها درون حالی است که ورود ارز خراج از صادرات نیز دون تأثیر تحریم ها به استراحت ساده نیست و از سوی دیگر فداکار از صادرکننده ها به دلیل اینکه چشم انداز آینده نرخ ارز را صعودی می دانند به نمایش ارز خود درون سامانه نیما تمایلی ندارند. چنین عواملی آینده چندان روشنی را تو موافق بازار ارز ترسیم نمی کند به اختصاص آنکه انتخابات آمریکا نیز در سیاق است و اغلب کارشناسان پهلو این باورند اگر دونالد ترامپ دوباره به نشانی رئیس جمهوری آمریکا برگزینی شود قیمت دلار مجدد با رشد بیشتری مواجه خواهد شد. با درنظر گرفتن این عوامل به نظر می رسد چشم انداز چندان امیدبخشی در بازار ارز وجود ندارد.

مهدی کرامت فر، یک کارشناس اقتصادی درباره چشم انداز آینده قیمت دلار می گوید: تو مورد چشم انداز شرایط بازار ارز در نصف دوم سال به دیدن می رسد که از رویت عرضه و تقاضای مصرفی ارز، در نیمه دوم سال شرایط تحول چندانی نداشته باشد و همچنان کسری صنوبر بازرگانی اجنبی برقرار باشد و از این ملک ضیق به خشکی امدن ارزش ارز جاویدان بماند. البته گشایش های تدریجی درون شرایط تجارت اجنبی و سازگاری بیشتر کشورها با وضعیت بیماری احتمالا جهت بهبود شرایط خارجی نسبت به نیمه مبدا سال خواهد شد ولی الحاق به سطوح نرمال برای سال جاری دور از شوق خواهد بود. در سمت برابر و از منظر تقاضای احتیاطی و سفته ورزش ارز، عمده ترین عارضه پیش رو مسئله انتخابات آبان ماه است که درصورت عدم پیروزی ترامپ می تواند فضای انتظارات تو کشور را یکباره تغییر دهد و با کاهش تقاضای احتیاطی و سفته ورزش (و احتمالاً افزایش بازگشت ارز توسط صادرکنندگان) منجر بوسیله کاهش ارج ارز شود. در جانب مقابل، پیروزی ترامپ احتمالاً با تشدید حملات سفته بازانه به میدان ارز همراه خواهد بود و می تواند نوسانات شدیدی را در این بازار ساختن کند. داخل مجموع، برای گسستگی برگ ریزان انتظار می رود که بازار ارز نوسانات سزاوار سرزنش پروا ای را امتحان درنگ که جهت این نوسانات تا حد زیادی ناشی از متغیرهای اجنبی است که سیاستگذار کنترل چندانی بر آن ندارد. ► ارائه یومیه ۵۰ میلیون دلار وجه در میدان متشکل ارزی

به دنبال نمو پرشتاب ارج دلار درون مبادلات، بانک مرکزی دیروز اعلام کرد: سقف ابتیاع بانک ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی بوسیله ۵۰۰ هزار دلار افزایش می یابد و بانک مرکزی روزمره ۵۰میلیون دلار در راسته مزبور به صورت اسکناس عرضه خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با هدف مدیریت و تنظیم بازار ارز کشور مقرر شد سقف خرید کارگزاران (بانک ها و صرافی ها) در بازار متشکل ارزی از روز کاری دوشنبه تاریخ نویس ۹۹/۷/۲۱ به ۵۰۰هزار دلار تکثیر یابد. نیز پیاده شدن این بن بانک مرکزی روزمره از طریق بازارساز ۵۰میلیون دلار در بازار یادشده بوسیله صورت اسکناس عرضه خواهد کرد.
  • ۹۹/۰۷/۲۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی