موسسه علمی آموزش سامان

همشهری آنلاین_ مریم قاسمی: با این لفافه ورزشی آشنا شده و مراحل اشکال را پشت سر گذاشته تا به مرتبه و مقامی برسد. او درون این سال ها عناوین و نشان های متلون بسیاری در مسابقات کشوری به دست آورده است. داخل شرایطی که به واسطه شیوع ویروس کرونا مجامع ورزشی و کانون ها تعطیل شده اند، عابدی درگود خاموش و ساکت زورخانه یافت آباد مهیا می شود تا از برنامه ها و اهداف ورزشی و زندگی اش برای ما صحبت کند.  



باستانی کار بااخلاق و مردمدار ساکن محله یافت آباد درتازه ترین افتخار ورزشی خویشتن توانسته رکورد جدیدی در لفافه «خواهش گردانی» به ثبت برساند. او عنوان می کند که این رکورد را، هرچند ناچیز، تقدیم می نرم به دریای معرفت و رشادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ایثار و ازخودگذشتگی شهدای مدافعان مصونیت کشور.   ۷ هزار طبقه امید گیری در ۲ساعت و ۴۰ دقیقه

ثبت رکورد جدید در رشته باستانی، آن هم تو «تمایل گیری» که غلبه بدنی، تمرکز و آمادگی جسمی متجاوز فوقانی می خواهد، دشوار است و نزاع کرونا همچنین به نوبه خود اجرای این نوع پروگرام های ورزشی را با چالش موکد مواجه می درنگ.  
پهلوان «نصرت الله عابدی» می گوید که درنخستین هفته از تیر سال جاری با آستان طبیب «حمید قلی زاده» مدیرعامل راه اندازی ثبت رکوردهای دنیا با عنوان اختصاصی «ای ـ ما ـ رو» و چند نفر از نمایندگان این سازمان، جمعی از باستانی کاران و ورزشکاران منطقه ۱۸ در یکی از تالارهای یافت آباد، قاهر بوسیله ثبت رکورد بدیع ای در آیتم «میل گیری» شده که قبل از این نیز خودش صاحب رکورد قبلی آن داخل کشور بوده است.  
او این مرحله درمدت زمان ۲ روزگار و ۴۰ دقیقه، عاری وقفه توانسته ۷ هزار بارمیل گیری کند و درفش افتخارات ورزشی یافت آباد را بالا ببرد.   کالبد افتخاری مدافعان سلامت هستم

پهلوان نام آشنای محله یافت آباد تو این روزهایی که جهان و کشورمان با ویروس کرونا دست و پنجه درنگ می کند، آرزو می بطی ء که هرچه زودتر شر این ویروس از عادت مردم کمتر شود و همه چیز به وضعیت قبلی برگردد. او عنوان می درنگ که تا به حال زورخانه مسلم زمینه عقیل یافت آباد به این خلوتی نبوده است.  
عابدی می گوید: «داخل ایام قرنطینه ورزش و نرمش را در محیط خانه ادامه داده ام و حتی یک روز آن را به تعویق نینداخته ام. » داخل میان مصاحبت های قدیمی فرمان پیشکسوت خیابان کوچک یافت آباد متوجه می شویم که او بدنه افتخاری ستاد مدافعان مصونیت منطقه ۱۸ است و در بسیاری از فعالیت های گروهی انبازی دارد.  
عابدی می گوید: «وقتی ویروس کرونا وارد ملک شد و بوسیله اجازه وزارت بهداشت همگی مکان های ورزشی از جمله زورخانه ها تعطیل شدند، لحظه ای آرام و قرار نداشتم و می خواستم بوسیله هرطریق به مردم خدمت کنم. وقتی که وارد شدم عده ای از اهالی منطقه دورهم جمع شده اند و با تشکیل ستاد مدافعان مصونیت بوسیله شهروندان خدمت می کنند، به عضویت این ستاد درآمدم. » 
وی دنباله می دهد: «این قسمت قسمت کردن مردمی تو محدوده بلوار الغدیر محله یافت آباد سیاق اندازی شده حیات و افراد مختلف از ۱۸ تا ۷۰ سال در آن فعالیت داشتند. از وقتی عضو افتخاری این ستاد شدم درون برنامه هایی مثل پاکسازی جلو درون منازل و خیابان های منطقه با مواد ضدعفونی انبازی داشته و دارم. من از نزدیک با فعالیت های این ستاد انسانیت آشنا شدم و شاهد بودم که آنها چقدر زجر می کشند تا جان و سلامت شهروندان درامان بماند. فعالیت این قسمت قسمت کردن شب ها از ساعت یک بامداد شروع می شد و تا حدود ساعت ۴ بامداد ادامه داشت. » برادران عابدی؛ مشوقان پهلوان منطقه ما

رکورددار رشته غبطه گیری قلمرو از افرادی که در موفقیت ورزشی او نقش داشتند دست افزار می زند و می گوید: «من از ۲۰ سالگی با رشته ورزشی باستانی آشنا شدم و در طول این سال ها برادرانم «عزیزالله» و «حشمت الله» پیشگام و برانگیزنده اصلی ام هستند. » 
او عنوان می نرم که پرداختن بوسیله ورزش تو زندگی، بین اعضای خانواده و ارتباطش با اهالی محل تأثیرات مثبت فراوانی گذاشته است. بدون تردید دیدگاه مردم نسبت بوسیله ورزشکاران متفاوت خیس از افراد معمولی است. برای میزان اگر شهروندان تو خیابان کوچک با مشکلی مواجه شوند، سراغ این افراد را می گیرند.  
پهلوان عابدی فروتن و فروتن است و دوست ندارد از کارهای خیری که در نگرش اجرا داده حرفی بزند.  
«مرتضی یوسفی» از باستانی کاران قدیـمی محله یافت آباد درباره اخلاق ومنش پهلوان عابدی می گوید: «سید نصرت مثل برادرانش مشت بوسیله خیر است و بیشتر دوست دارد دور از چشم دیگران به مردم نوکری کند. اگر کسی نیاز به درمان داشته باشد و از عهده تأمین مخارج بیمارستان و درمان برنیاید، او درحد توان معاون می کند یا از دوستان خود و اعضای خانواده بخاطر رفع گرفتاری این افراد کمک می گیرد. » تا زمین نخورید صعود نمی کنید

عابدی از الگوی ورزشی خویشتن یعنی گیتی پهلوان تختی صحبت می کند و با اشعار اینکه هنوز داخل ابتدای راه است، می گوید: «درجامعه باید با مردم خوب رفتار کنیم و داخل این صورت عاقبت به خیر می شویم. درون این ورزش می آموزید تا وقتی که مردم زمین نخورد، نمی تواند پله های توسعه را بالابرود. »
او در ادامه خطاب به مسئولان می گوید: «باید از تجربه افراد پیشکسوت بیش از این استفاده کنیم. جوانان بوسیله تجربه های آنها احتیاج دارند. این افراد تو ورزش استخوان خرد کرده اند و باید از آنها فراخوانی کنیم تا تجربه هایشان را به دیگران انتقال دهند.  
پیشکسوتان رشته پهلوانی کسانی هستند که آداب ومنش پهلوانی سینه به سینه به آنها فصیح است؛ مثل حاج «جواد قربانی» که جوانان محله به تامل این پهلوانان به گود ورزشگاه می آیند و ورزش می کنند. » 
البته بوسیله گفته عابدی، یافت آباد پهلوانان بسیاری دارد از جمله حاج «عباس نظری»، حاج «مرتضی زندیه»، حاج «اصغرنورالهی»، «شیری مهدی زاده»، «مرتضی یوسفی»، «حمید کلانتر»، حاج «محمد حسنی»، حاج «محمد اکبری»، حاج «رضا رضاخو»، «هادی باقری» و برادرانش.  
وی داخل پایان صحبت های خود تأکید می درنگ که ورزش زورخانه و رشته قدیمی در رگ و ریشه و خون یافت آبادی ها جریان دارد و کاش این امکان فراهم می شد تا بتوان زورخانه یافت آباد را در فهرست آثار ملی ثبت کرد تا تک استفاده آیندگان راحتی گیرد.   شهردار منطقه18 تأکید کرد/ وقار پراکندن روحیه پهلوانی در برزن ها سیدمحـمد فیاض/  شهردار منطقه18 

«سیدمحـمد فیاض» شهردار منطقه18 عقیده دارد که ورزش باستانی و زورخانه ای در منطقه18 دارای پیشینه قابل تاملی است و می گوید: «چه متجاوز ورزشکاران و پهلوانانی که داخل مغاک زورخانه تربیت شدند و با روزی گیری ازمنش و قانون جوانمردان، زمانی که سرزمین تک هجوم دشمن قرار گرفت رسم مردانگی به جا آوردند و به شیار افضل جبهه ها رهسپار شدند تا با نثار جان و خون پاک خود از کشور دفاع کنند.»
وی نشانی می یواش: «بازی زورخانه ای که با فرهنگ نجیب پهلوانی آمیخته است، ویژگی های ناب و منحصربه ویژگی دارد که ترویج و انتشار فرهنگ شجاعت و جوانمردی، ازخودگذشتگی، کناره گیری از کبر و غرور، دستیار به مظلومان و... از جمله آنهاست.» وی امن از بازی زورخانه ای را تقویت روحیه پهلوانی داخل اجتماع عنوان می درنگ و می گوید: «شهرداری با طولانی قابلیت از زورخانه های منطقه18 امنیت و پشتیبانی خواهد کرد.»

آداب و سنت زورخانه با وضو خبردار شوید: یکی از آداب و رسوم ناب ورزش زورخانه ای توجه بوسیله فسق و فجور اندام و جان است. از آنجا که در گود زورخانه ذکر و صلوات خوانده می شود ورزشکاران باید با بزرگداشت پاکی بدنه و جان و مناسبات شرعی بوسیله مغاک زورخانه وارد شوند و در بیشتر موارد وضو اخذ کار مستحبی عنوان شده است. ضرباهنگ ادخال و خروج : هر قدیمی کار کننده که ملتفت زورخانه می شود سالخورده به او ناموس می گذارد و خوشامد می گوید. اگر تازه وارد باشد و مبتدی، فقط جمله «صفا آوردید» می گوید و بخاطر پیشخدمت ها، نوخواسته ها و پیشکسوتان ضمن گفتن جملات بیشتر وطلب صلوات از حاضران، ضرب را با آهنگ خاصی به مکان می آورد و البته بخاطر پهلوانان و پیشکسوتان زورخانه علاوه بر ضرب، زنگ را غصه به صدا داخل می آورد که به این اشخاص «صاحب زنگ» می گویند.    چراغ سردم (مرشد) : «سردم» درعرف و کلام پهلوانان زورخانه جای مقدسی است. افرادی که تو این مقام جای می گیرند (نگرش جلوس مرشد) بیشتر از پهلوانان، پیشکسوتان و مقام آوران هستند. درگذشته از آنها به عنوان «حضور مرشد» یاد می شد و رله و طبقه آنها سپس از سادات از همگی والاتر بوده است. بوسیله تعبیر دیگر رک نگه داشتن چراغ سردم، مانند ظاهر نگه داشتن سقاخانه یکی از آداب و مراسم تو تهران قدیم بوده است.   «حجر کشتی»ها، حریفان تمرینی: در تهران همیشه پهلوانان نامی زورخانه ها در مناسبت های مختلف با یکدیگر زورآزمایی می کردند. در این زورآزمایی دوستانه معمولاً هرپهلوان یکی از ورزشکاران سنگین وزن را بوسیله نشانی حریف تمرینی انتخاب می کرد و با آنها کشتی می گرفت تا با این کار قدرت بدنی خود را اوج ببرد و در مسابقات رسمی از عهده حریفان برآید. به این افراد که شهریه ای جاهل ازحریف تمرینی بودن نداشتند به اصطلاح زورخانه ای «سنگ کشتی» می گفتند.    بی رخصت بیرون شدن ممنوع!  

زمانی که ورزشکاران با اجازه مرشد درون گود ورزشگاه فراهم می شوند و از میاندار و پیشکسوتان رخصت می طلبند باید تا فرجام برنامه آنها را همراهی کنند و اجازه ندارند گود زورخانه را به هیچگاه بهانه و دلیلی مثلاً حتی استماع خبر متورم عزیزان موجودی عاری اجازه ترک کنند، از طرف در این صورت این فقره بی احترامی بوسیله بزرگان و پهلوانان تلقی می شود.    میاندار و کسب اجازه از بزرگ ترها

میاندار قبل از شروع برنامه داخل گود زورخانه از همه بزرگ ترها اجازه می گیرد. استفاده از وسایل و ابزار رشته قدیمی نیزترتیب سنی دارد. در مناسبات زورخانه، انجام هر حرکت ورزشی برضد میاندار یا بی توجهی یا بی حرکت ماندن نسبت به آن بی احترامی است. در سرانجام دستور کار نیز ختم ورزش را میاندار با اجازه خواستگاری کردن از بزرگ ترها اعلام می کند. زورخانه یافت آباد یادآور خاطره درگاه جهان پهلوان است/ پخش غذای نذری به مشت آقا تختی



نخستین زورخانه منطقه ۱۸ که قدیمی ها و ریش سفیدان آن را به نام «جهان پهلوان تختی» می شناسند و سال ها قبل و پس از بازسازی و مرمت به مسلم بنیان عقیل تغییرنام روبرو کرده، حدود یک قرن پیش محل بازی و زورآزمایی پهلوانان و جوانمردان همیشه بوده است. ساخت و فاتحه فعالیت این زورخانه به قبل از دوران قاجار برمی گردد. درون زمان مظفرالدین شاه، افراد ورزشکار و قوی قد از سراب های زندیه، کلهر و ظهره وند بعد از حکم روزانه درون گود خشت و گلی این ورزشگاه گردهم می آمدند و با نصیب گیری از آیین نیاکان درکنار بازی زورآزمایی می کردند و ضابطه پهلوانی پیش می گرفتند، ولی بازی زورخانه داخل این برزن با روی کارآمدن قاجاریان رنگ جزیی و بویی دیگر روشن کرد. در کتاب های تاریخی از جمله «طهران قدیم» ازدکتر جعفرشهری آمده که درون سال ۱۲۷۵ هجری شمسی، زمانی که ناصرالدین شاه درحرم عبدالعظیم حسنی(ع) قتل شد، مظفرالدین شاه برای درون اختیار ستاندن کلاه و تخت از تبریزعازم تهران شد و در این مسیر طولانی بخاطر مدت زمانی دریافت آباد توقف کرد تا پس از کمی راحتی به راهش ادامه دهد. امپراتور قاجار پس از برگـزاری جشن و مهمانی تو چادرهایی که در بیـــــابان و زمــین های یافت آباد بینش کرده بود، به خواسته اهالی یافت آباد تـن داد و دستور تاسیس فدایی بناهای مورد نیاز انسان را صادر کرد که مهم ترین آنها ساخت ورزشگاه و گرمابه عمومی درون خیابان میرهاشم بود.  



 حضور ارباب تختی در زورخانه یافت آباد 
داخل روزگار قدیم جلب از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی برای گشادن و راه اندازی ورزشگاه ها از جمله ورزشگاه ها مرسوم بود، بجهت از یک شعاع منصب و ناموس این زورخانه ها افزایش پیدا می کرد و از لفظ دیگر پهلوانان با این کار اخلاق ومنش بزرگان را به ارائه می گذاشتند و ازهمه رادیکال تر نوجوانان و جوانان بیشتری به گود ورزشگاه ها جذب می شدند. «عزیزالله عابدی»از پهلوانان سرشناس و نامی یافت آباد که در رشته «کباده وسنگ» دارای رتبه و مقام های متعدد کشوری است درباره حضور جهان پهلوان تختی درمحله یافت آباد و این زورخانه می گوید: «جهان پهلوان تختی بسیار مردمدار و مشفق وجود و این روحیه پهلوانی باعث شده بود تا بین مردم محبوب و دوستداشتنی شود. ده ها سال قبل، پس ازآن از مسابقات جهانی رم، یک روز که آقا تختی بخاطر توزیع غذای نذری به یافت آباد آمده بود با احضار پهلوانان به این ورزشگاه آمد و خاطره عسل برای اهالی رقم زد. »
  • ۹۹/۰۴/۱۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی