موسسه علمی آموزش سامان

درمیان دنیاگیری ویروس کرونا، میلیاردها حشره ی گرسنه بوسیله تهدیدی درجهت خلق قحطی تغییر شده اند. دسته های بسیار بزرگ ملخ های صحرایی با اشتهایی اکید برای محصولات کشت مهمی مانند تِف، گندم و سورگوم درحال لول روی شاخ آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا هستند و محصولات زراعت و مراتع را بوسیله خرابی می کشانند.

طبق اعلام موسسه خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، پیش دماغ می شد که امسال درمجموع ۴۲ میلیون نفر در شرق آفریقا و یمن با ناامنی غذایی حاد مواجه شوند. ملخ ها و زمان حال ویروس کرونای جدید، می توانند افراد بیشتری را تا سرحد گرسنگی بکشانند. برای کشورهایی مانند کنیا، سومالی و اتیوپی، حمله ی ملخ ها داخل سال جاری بدترین هجومی است که طی دهه های گذشته رخساره داده است و میلیاردها حشره بوسیله شکل قسمت قسمت کردن های ارشد تو صدها هزار هکتار زمین اتساع پیدا کرده اند.

گروه های ملخ ها نیز وارد یمن، ایران، پاکستان و هند شده و محصولات کشاورزی را مورد تهدید صبر داده اند. در این وضعیت، هند با رسیدن چرخند آمفان درحال جدیت برای تخلیه ی میلیون ها نفر از مردم است و اکنون حشرات طماع بیشتری در وضع این قلمرو هستند. دسته های اخیر ملخ تو فدایی مناطق تقریبا ۱۰۰ درصد محصولات کشاورزی را بلعیده اند. در مواقعی، گروه های ملخ چنان متراکم هستند که حتی هواپیماها را مجبور به انحراف می کنند. مقامات رسمی درون ایران گزارش کرده اند که پس از اشاعه آفت کش ها در مناطق درگیر، لایه ای از ملخ های مرده بوسیله رفعت ۱۵ سانتی متر تشکیل شد. مهاری تسفایوهانس، رئیس ارشد اطلاعات و پیش دماغ راه اندازی کنترل ملخ های صحرایی شرق آفریقا گفت:من درون ماخذ ی ملخ ها امتحان ی یدکی دارم اما این اولین جنین است که چنین دسته ی بزرگی از ملخ ها را می بینم.

هجوم ملخ ها پدیده ی نامنظمی است و در فدایی سال ها دیده نمی شود. ولی وضعیت هوایی و اقلیمی طی چند سال گذشته باعث شده است که شرایط مناسبی برای رونق این حشرات حریص فراهم شود. آن ها خصوصا در دوران حساسی رسیده اند که بسیاری از کشورها محبوس درگیری های طولانی، کمبود منابع و اکنون دنیاگیری کووید ۱۹ هستند. درون این شرایط، امکان پذیر است یک بحران انسانی پیش رو باشد.چرا ملخ ها گروه هایی را تشکیل می دهند

لوکاست (Locust) به چندین وضع از ملخ های شاخ کوتاه اشاره دارد که می توانند در شرایط مناسب رفتار و نمایان خود را بوسیله کلی تغییر دهند. از حدود ۷ هزار گونه از این ملخ ها، حدود ۲۰ سیاق بوسیله نشانی لوکاست پا بر جا درنظر گرفته می شوند. آن ها تو طولانی قاره ها به سوا جنوبگان دیده می شوند. اگرچه در بسیاری از مناطق بوسیله ندرت در تعداد کافی گرد هم می آیند تا دسته ای را تشکیل دهند.

طرز ی مسئول هجوم های اخیر در آفریقا و آسیا ملخ صحرایی با نام علمی Schistocerca gregaria است. این ملخ معمولا در گرا بوده و زندگی انفرادی را در پیش می گیرد. اما گاهی اوقات، شرایط محیطی ایده آل موجب ترکیدن پری آن می شود. این موجودات خویشتن گرا، در مشارکت نزدیک و طولانی مدت بوسیله چیزی دگرگونی می شوند که دانشمندان آن را اجتماعی می خوانند. در این حالت، آن ها بوسیله جای افراد بی نظم، بوسیله رخ همگام با هم لول و انجام می کنند. البته این فقط شخصیت آن ها نیست که تبدیل می نرم. ملخ های صحرایی از رنگ سبز یا قهوه ای خالدار بوسیله زرد برملا درمی آیند. شکل آن ها نیز تغییر می کند. درمقایسه با جنین ی انفرادی، پیمانه ی بدن کوچک پر حرارت و اندازه ی مغز آن ها بزرگ تر است. تغییرات رفتاری ممکن است طی چند شایسته کردن رخ دهد درحالی که تغییرات جسمانی زمان بیشتری می برد.



ملخ صحرایی وقتی از کود ی تکی (چپ) بیدار مرحله ی اجتماعی (راست) می شود، دستخوش تغییرات فیزیکی می شود

ملخ ها پس از انتقال به مرحله ی اجتماعی، گروه هایی با حدود ۱۵۰ میلیون نمونه در هر کیلومتر مربع تشکیل می دهند. این ۱۵۰ میلیون ملخ، هر روز به اندازه ی ۳۵ هزاره انسان طعام می خورند. براساس گزارش فائو، امسال دسته هایی دیده شده اند که داخل مساحتی برابر ۲۴۰۰ کیلومتر مربع گسترش داشته اند. این گروه های ملخ، سوار به خشکی امدن امواج دمل می توانند بیش از ۱۶۰ کیلومتر در روز سفر کنند و تقریبا تمام پوشش گیاهی حروف خود را می بلعند. این مقیاس، سرعت و تخریب دسته های ملخ آن ها را به یک سربزرگی بین المللی بخاطر کشت مبدل می کند. هوجون سونگ، حشره شناس دانشگاه اِی اَند اِم تگزاس هنگام ایمیلی گفت: «ملخ ها به مرزهای دیپلماتیک جاه نمی گذارند و به آسانی می توانند بوسیله کشورهای مجاور حمله کنند.»

وضعیت هوایی و اقلیمی امسال موجب ایجاد دسته های بزرگ لطافت از ملخ ها شد. بارش باران منجر بوسیله انفجار اخیر جمعیتی درون این حشرات خصوصا در شرق آفریقا و خاورمیانه شد. این امر تاحدودی ناشی از تغییر تو دوقطبی اقیانوس هند حیات که الگویی از تغییرات شیب دما داخل اقیانوس هند است. محمد ازهر احسان، پژوهشگر اداره ی تحقیقات بین المللی اقلیم و جامعه (IRI) در موسسه ی زمین دانشگاه کلمبیا گفت:جانب غربی اقیانوس هند درمقایسه با سمت شرقی آن به طور غیرعادی گرم وجود. بنابراین وقتی سمت غربی گرم بود، دود اضافی داخل آن جا اتفاق افتاد و آن تبخیر به بارندگی تغییر شد.

لغزان دماییِ همراه با دوقطبی اقیانوس هند که در سال ۲۰۱۹ رخ داد، تقریبا در دهه های اخیر بی سابقه بود. این پدیده سبب بارندگی های سیلاب آسا در شرق افریقا، یمن و هند شد که برخی از آن ها شدیدترین بارندگی هایی بود که در کشش دو دهه ی اخیر دیده شده بود. بارش جهت سیل شد و صدها نفر را مجبور بوسیله صرفنظر مسکن های خود کرد. اگرچه با تعاقب نشینی آب، گیاهان به سرعت شکوفا شدند. این فراوانی ناگهانی موجب شد ملخ ها نسبت به زمان کمیابی غذا خصوصا درون مناطقی که به نعوظ معمول خشک و بدون از گیاه است، سریع تر تجمع کرده و تولیدمثل کنند.



انیمیشن ارتفاع اتساع پوشش گیاهی را در شاخ آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا پس از بارش های سنگین سال ۲۰۱۹، علامت می دهد. این گیاهان سبز به افزایش جمعیت های ملخ دستیار کردند.

حشرات در مناطق غنی از پوشش گیاهی جمع شدند، خوردنی خوردند، جفتگیری و دانه گذاری کردند. بارش نیز به متولدشدن دانه های خفته ی ملخ ها که برخی از آن ها مربوط به چندین سال پیش بود، دستیار کرد. این فرزندان درون جهانی از فراوانی به دنیا آمدند که بخاطر تغذیه دارای مزارعی از گیاهان ابتکاری و آبدار وجود. این جنین ی مقدماتی در حرکت دورانی ی زندگی ملخ ها یعنی وقتی که آن ها جهنده (hopper) خواه پوره (nymph) نامیده می شوند، عمده ترین فرصت برای واداشتن از خلق دسته های ملخ است. از آن جایی که آن ها هنوز دارای بال های بالغ نیستند، تمایلی به دور شدن ندارند. سونگ گفت:مهم این است که نشان افزایش جمعیت را داخل مراحل اولیه و زمانی که ملخ ها به شکل پوره درحال تجمع هستند، تشخیص دهیم. وقتی آن ها پوره هستند (ملخ های نابالغی که هنوز بال درنیاورده اند)، کنترل آن ها آسان زیرفون است. وقتی آن ها کبیر شده و به تصعید درمی آیند، کنترل آن ها بسیار بغرنج می شود.

این ملخ های بالغ کبیر پس از مرحله ی جهنده بیش از همیشه مخرب هستند، زیرا متحرک بوده و زیاد گرسنه اند. کیت کرسمن، مامور بزرگ پیش بینی ملخ در فائو گفت: «من می خواهم بگویم آن ها مانند نوجوانان گرسنه هستند. آن ها بیش کوشا و زیاد گرسنه هستند.»

وقتی غذاهای محلی، چه پوشش گیاهی مردمان چه محصولات کشاورزی، بلعیده شود، ملخ ها به پرواز درآمده و به عقب غذای اتیه خود می گردند. ملخ ها حدود یک ماه را در این مرحله می گذارنند و آماده ی تخمگذاری هستند. بعد شمار ملخ ها بوسیله طور تصاعدی بلندی می جوی و هر نسل ۲۰ برابر می شود. این حرکت دورانی تداوم پیدا کرده و شکستن آن دشوار است.



دسته های ملخ صحرایی آماده ی پراکنش داخل مناطق مختلفدولت ها چگونه درمیان دنیاگیری با ملخ ها مبارزه می کنند

ملخ ها هزاران سال است که تهدیدی برای بشریت هستند اما پیش بینی آن ها همچنان دشوار است. با گذشت سال ها و با عبور از شیوع های بنیانی ، کشورها به آسانی این مساله را مورد جهالت راحتی می دهند. اولین علائم قسمت قسمت کردن های ملخ در راه، اغلب در مناطق دورافتاده بی پرده می شود، بنابراین بازرسی بسرنوشت شوم دچار کردن مهمی از استراتژی کنترل ملخ ها است. جان فورلو، دستیار توسعه ی بین المللی و انسانی IRI گفت:مقاله های مرتبط:هجوم ملخ های صحرایی؛ چالشی موکد برای دولت ها و محققانبحران هجوم ملخ های صحرایی؛ سودان جنوبی بدیع ترین سرزمین درگیردر آن اطراف، خصوصا در جا هایی که به طور متعارف بارندگی یدکی ندارد، افرادی برای نظات پیاده شدن این مساله وجود ندارد. بنابراین مقدور است ملخ ها درون مکان هایی جفتگیری و تولیدمثل کنند ولی شما از آن معارفه نداشته باشید و سپس وقتی آن ها به یک جمعیت خاص برسند، دیگر کنترل آن ها شاق می شود.

پس از شناسایی یک دسته ملخ احتمالی، پاسخ اصلی استفاده از آفت کش ها است که با استفاده از وسایل نقلیه ی زمینی یا فلکی روی آن ها اسپری می شود. مواد کیمیایی مورد استفاده در ظرفیت علو العاده کم (ULV) کاربرد می شوند اما برای اینکه این رویکرد مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش واقع شود، آفت کش باید با ملخ ها در وفاق قرار گیرد. پراکندن سهل ی آفت کش از دور روی محصولات زراعت اثری ندارد. این کار بوسیله کشف کردن ملخ ها و تک هدف قرار دادن آن ها حاجت دارد.

اگرچه از آن جایی که ده ها سال از زمان برزمین نشستن آخرین دسته های بزرگ ملخ درون مناطقی مثل کنیا و شرق آفریقا گذشته است، نوبت های ملی و محلی دستور کار های قدرتمندی برای کنترل ملخ ندارند. این فقره می تواند کشورها را بدون ابزار خواه دانش عمده برای پاسخ سریع مستقل بطی ء. سازمان های بین المللی در سعی بخاطر مجهز کردن بودجه، برگ و حمایت های متخصص هستند ولی افزایش مقیاس این اقدامات نیاز به زمان دارد. کرسمن گفت: «این مانند آتش سوزی در کشوری است که سازمان ی آتش نشانی ندارد.»

درمواردی ولی نه در همگی ی موارد، رفتار دربرابر هجوم ملخ ها با شرایط دنیاگیری ویروس کرونا پیچیده نمدار شده است. کرسمن گفت تیم ها تا اندازه زیادی تجهیزات لازم (آفت کش ها و سم پاش ها) را تا زمانی که دنیاگیری به مرحله ی فوران رسید و کشورها قوانین منع آمدو شد را طرز کردند، به دست آورده بودند. آن ها همچنین بخاطر پارسایی از ملتفت آمدن فشار روی زنجیره ی تامین جهانی، تلاش کردند که منابع را بخاطر مواردی مشابه آفت کش ها پخش کنند اما در این وضعیت، برخی اختلالات اجتناب ناپذیر است. تسفایوهانس از سازمان کنترل ملخ های صحرایی شرق آفریقا گفت:عملیات کنترل هوایی و زمینی ملخ ها درون شرق آفریقا خوب پیش رفت. تا اینکه با اینکه بوسیله اندیشه ویروس در آن مکان ویژگی هایی حیات داشت.

اگرچه مجهز کردن امن فنی و آمورش هنوز درون دوره ی فاصله گیری اجتماعی دشوار است. کمک روی زمین یا به کار گرفتن افراد بخاطر کنترل ملخ ها خواه جمع آوری کامل ذینفعان در یک حجره شیرهدار است. تیم هایی که تلاش داخل کنترل این دسته های ملخ دارند، درون بسیاری از کشورها بخش خدمات رادیکال تلقی می شوند اما در برخی مناطق هنوز درمعرض ویژگی های قرنطینه قرار دارند. سیریل فراند، قطب تیم ایستادگی اداره طعام و دارو درون شرق آفریقا گفت: «برای مثال، در کنیا، قانون منع آمد و شد روزگار ۷ بعدازظهر، می تواند وسعت عملیات کنترل هنگام بعدازظهر را محدود کند.»



یکی از ساکنان ناکاپریت داخل اوگاندا ملخ ها را تو دستان خویشتن نگه داشته است

ملخ ها همچنین درون نوارهای وسیعی از زمین داخل شرق آفریقا و خاورمیانه فعال هستند، جایی که دولت های ضعیف خواه مناطق متاثر از درگیری، تقلا های کنترل را دشوارتر می کنند. اوضاع امنیتی در مناطقی نظیر یمن یا جنوب سومالی (که هر دو کشور درحال مجهز مورد تهدید هجوم ملخ ها فراغت دارند) مانع از پیش بینی و عملیات تیم های کنترل روی زمین می شود. این امر می تواند پیشگیری از هجوم ملخ ها خواه حتی پیش دماغ روند آینده را بیش دشوار کند. این وضعیت، همچنین این مناطق آسیب پذیر را بیش از پیش درمعرض مخاطره ناامنی غذایی یا خشک سالی قرار می دهد.

علاوه پهلو این، از آن جایی که ملخ ها می توانند حرکت کنند، ناتوانی داخل کنترل ملخ ها در یک جا به معنای آن است که کل منطقه درمعرض ترساندن استراحت می گیرد. به گفته فراند، در حال مجهز وضعیت یمن خصوصا نگران کننده است. تو این منطقه، ملخ ها تو مرحله ی جهنده به ضابطه می برند و درگیری های مداوم، تقلا های کنترل را دشوار کرده است. فراند می گوید: «و این واقعا نگران کننده است چون حجم کنترل ما در آن جا محدود است، اما باید آن جا را کنترل کنیم. اگر اکنون آن را کنترل نکنیم، این گروه های جهنده گله هایی را تشکیل می دهند و در مقطعی از زمان بوسیله منطقه ی ما می آیند (شرق آفریقا).»

از این جهت، ملخ ها کمی قرین ویروس کرونا هستند: یک پاسخ سریع العمل و موثر در یک مکان می تواند با ناکامی در مناطق دیگر تضعیف شود. اما به جز آفت کش ها، گزینه های چندانی برای محدود کردن گسترش آن ها حیات ندارد. عوامل غریزی می تواند روی کنترل انباشتگی آن ها اثرگذار باشد. همان تغییرات اقلیمی و الگوهایی هوایی که موجب تقویت ملخ ها شده است، باید تضعیف شود و شرایطی مانند کاهش باران، سردتر شدن هوا و کاهش دمل رخ دهد تا وضعیت را بخاطر بقای ملخ ها نامناسب سازد. البته هیچ کدام از این موارد اکنون اتفاق نمی افتد. کرسمن گفت خلال دو سال گذشته وضعیت آب و آسمانی به شدت بخاطر ملخ ها مناسب بوده است.

دسته های ملخ و ویروس کرونا تهدیدهایی هستند که می توانند موجب بحران بشری شوند. فاجعه ی شاگرد از ملخ ها متجاوز زننده و صلاحیت دار است. یک قسمت قسمت کردن ملخ می تواند خلال یک بعدازظهر کل محصولات یک عزل را ببلعد. چرخه های تولیدمثلی و اشتهای مخرب آن ها در مسیرها به معنای آن است که بحران می تواند بارها و بارها تکرار شود.

کشورهای واقع درون شرق آفریقا (مقدر شدن هایی از سومانی، کنیا و اتیوپی) درحال آماده شدن برای موج بعدی این بحران در ماه ژوئن هستند. چنانچه شرایط مطلوب جاویدان بماند و اگر عملیات کنترل ضعیف باشد، موج دیگری از هجوم ملخ ها می تواند از سپتامبر تا دسامبر سال جاری منطقه را ویران کند.

در طولانی مدت نیز تغییرات اقلیمی ظن حادثه رویدادهای شدید دوقطبی اقیانوس هند را اضافه می دهد، به این معنا که بارندگی های شدیدی که اخیرا بوسیله رونق جمعیت ملخ ها کمک کرده است، می تواند با فراوانی بیشتری رخ دهد. بنابراین در سال های پیش رو ممکن است گروه های ملخ بزرگ رطوبت تشکیل شود.



سربازان نیروهای دفاعی مردم اوگاندا (UPDF) درختان را تو اوتوکه داخل اوگاندا سم پاشی می کنند

در حال مهیا قحطی و ناامنی غذایی بزرگ ترین تهدید است: بوسیله گزارش فائو، بیش از ۲۰ میلیون نفر در منطقه ی شرق آفریقا در قصبه سرزمین با ناامنی شدید غذایی رو به رو شده اند. علف هرزه های اقلیمی و دیگر بلایای طبیعی، درگیری و بی خانمانی چنین شرایطی را ابداع کرده است. البته این شرایط قدیمی تر از هیاهو ویروس کرونا هستند. بنا به اطلاع دادن پروگرام ی جهانی غذا، دنیاگیری کووید ۱۹ می تواند جهت قحطی در سرتاسر دنیا شود و علاوه پهلو ۱۳۵ میلیون نفری که درمعرض گرسنگی استراحت داشتند، ۱۳۰ میلیون نفر دیگر را همچنین بوسیله سرحد گرسنگی بکشاند.

ملخ ها درون مکان هایی مانند شرق آفریقا و یمن جایی که هر حشره می تواند بوسیله حد ی پیمانه خویشتن در روز غذا بخورد، این وضعیت را بدتر کرده اند. چنانچه عملیات کنترل بتواند محصولات زراعی کشاورزان یا علیق ای را که احشام داران بوسیله آن ها موقوف هستند، نجات دهد، از بروز مجادله های شدیدتر واداشتن خواهد شد. ولی چنانچه ملخ ها در ماه های آینده مجددا برگردند، شورش اعاده می شود. چنانچه این محصولات و پوشش گیاهی نجات فاحش نکنند، انسان منابع غذایی خود را به اتمام می رسانند و ۲/۵ میلیون نفر دیگر درون شرق آفریقا تحت ضیق گرسنگی استراحت می گیرند.

هم اکنون در کشورهایی متشابه یمن، براثر درگیری و خشکسالی حدود ۱۷ میلیون نفر در آستانه ی قحطی راحتی دارند. ملخ ها درحال تخریب سیستم هایی کشاورزی هستند که از قبل هم وضعیت مطلوبی نداشتند. خویشتن ملخ ها اکنون بوسیله منبع غذایی دگرگونی شده اند. فائو می گوید تاکنون حدود ۷۲۰ هزار عضو غلات را در ۱۰ سرزمین درگیر ذخیره کرده است که وزن غذای حدود ۵ میلیون نفر است. سازمان ملل هنوز عمدتا بخاطر حمایت معیشتی از کشاورزان و گله دارانی که محصولات زراعت یا منابع غذایی خود را از دست داده اند، در جستجوی بودجه ی یدکی است. این سازمان به تازگی التماس بین المللی جدیدی را بخاطر دریافت دستیار اعلام است.

سقوط خوردنی و منابع تو برخی از این مناطق باعث افزایش تنش و خشونت می شود. برای مثال برخی افراد که بوسیله ظهر چراندن گله های گاو خود هستند امکان پذیر است به مراتع دیگر نقل جا کرده و موجب بروز درگیری به خاطر کمبود منابع غریزی شوند. جوزفین اکیرو، گله داری در تورکانا و از اعضای شبکه ی NRT در کنیا داخل مصاحبه با گاردین گفت:افزایشی در درگیری های مربوط به منابع دیده خواهد شد. مردم به سمت مناطقی لول خواهند کرد که در آن جا علف وجود دارد. ما باید برای درگیری آماده شویم.

دنیاگیری ویروس کرونا می تواند غوغا انسانی را تشدید کند. بسیاری از افرادی که می بینند مزارع یا محصولات کشت آن ها تخریب شده است، امکان پذیر است به قفا روبرو کردن کار به مناطق دیگر خصوصا شهرهای مبصر بروند. قوانین قرنطینه و منع آمد و شد و محدودیت های مسافرتی درون برخی کشورها ممکن است این مساله را زیاد دشوار درنگ. فشارهای اقتصادی شاگرد از این قوانین که کشورهای دارا و فقیر را دون تاثیر قرار می دهد، امکان پذیر است یافتن شغل را نیز شاق کند. برخی اقبال ها منابع محدود خود را درون مرزهای خود پهلو کنترل شیوع ویروس متمرکز کرده اند. اگرچه کنترل ملخ ها نیاز به شرکت کشورها داشته و حتی درمیان درگیری های مدرن و دنیاگیری، مبارزه با این آفت قدیمی نیاز به تقلا قابل توجهی خواهد داشت. کو دونگیو، مدیرکل فائو در بیانیه ای گفت: «دستاوردهای ما قابل توجه بوده است. اما نبرد کامل است و هنوز بوسیله اختتام نرسیده است.»بیشتر بخوانید:راز عمر طولانی در برخی نقاط دنیا چیست؟تأثیر رفتارهای غذایی سالم عهد کودکی بر کاهش خطر چاقی و بیماری قلبی در بزرگ سالیتولید گیاهان ابد درخشان؛ دستاورد جدید مهندسان ژنتیکبحران طعام در کمین کشورها؛ به جای ویروس کرونا، گرسنگی ما را خواهد کشتمحصولات کشاورزی منطقه آمازون روستا هزار سال پیش اهلی شده اند
  • ۹۹/۰۳/۰۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی