موسسه علمی آموزش سامان

نتایج بررسی ای جامع علامت می دهد که کلروکین و هیدروکسی کلروکین به درمان کووید ۱۹ کمکی نمی کنند و استعمال آن ها ممکن است حتی زیان بخش باشد. روز گذشته، ژورنال لنست مقاله ای را منتشر کرد که داده های بوسیله دست آمده از هزاران مریض ستاندن کننده ی داروهای یادشده را تجزیه وتحلیل کرده است. نتایج درمان آن ها نه عزب بهتر از سایر افراد نبود، بلکه درواقع احتمال مرگ یا ابتلایشان به خیز قلب نامنظم بیشتر حیات.

پژوهش تازه داده های تقریبا ۱۵ هزار مصیبت را در سرتاسر جهان مطالعه کرده که بوسیله تمامشان هیدروکسی کلروکین، کلروکین یا یکی از داروهایی داده شده وجود که با گروهی از آنتی بیوتیک ها به نام ماکرولید همراه شده است. پژوهشگران سپس وضعیت این بیماران را با گروهی متشکل از تقریبا ۸۱ هزار بلای ناگهانی مقایسه کردند که بخاطر درمانشان از هیچ کدام از داروهای یادشده استفاده نشده بود. نتایج دلگرم کننده نبود؛ بجهت افرادی که با یکی از آن داروها مادون علاج قرار پژمان بودند، نرخ مرگ ومیر اعلی و ریسک بیشتر ابتلا بوسیله تندتپشی بطنی داشتند.

هیدروکسی کلروکین و کلروکین هردو تا اینکه پس از کنترل دیگر عوامل خطر نظیر سن، بلای ناگهانی مبنا ای و مصرف دخانیات به نتایج تداوی بدتر مرتبط بودند. پژوهشگران بیماران تداوی شده پس از ۴۸ شایسته کردن از تشخیص بیماری را به همراه بیماران قبض کننده ی رمدسیویر، دیگر علاج آزمایشی متفاوت کووید ۱۹، به نعوظ کامل از وارسی ی خویشتن کنار گذاشتند.

نتایج تجسس به نعوظ جدی اثبات نمی کند که داروهای مورد بحث خطرناک هستند. نویسندگان پژوهش ازجمله پژوهشگران دانشکده ی پزشکی هاروارد، درمانگاه دانشگاه زوریخ و دانشگاه یوتا آژیر می دهند که امکان پذیر است متغیرهای دیگری حیات داشته باشد که در وارسی لحاظ نشده اند. بااین حال، هیچ شواهدی مبنی بر مفیدبودن این داروها وجود ندارد و پژوهشگران به خشکی امدن نیاز موقت به کارآزمایی های بالینی کنترل شده و نه مطالعاتی همانند این نمونه ی تازه تأکید می کنند. در آزمایش های کنترل شده، افراد به نعوظ تصادفی بخاطر ستاندن یا عدم دریافت دارو تفویض می شوند؛ درحالی که در پژوهش کنترل نشده برای تمهید ی داده ها بیشتر، بیماران به طور منفعلانه بررسی می شوند.

کلروکین و هیدروکسی کلروکین ابتدا داروهایی امیدبخش برای درمان کرونا به دید می آمدند. شواهد تأیید کننده ی این امر، نتایج مطالعاتی ابتدایی متشکل از صرفا چند بخانه برگشتن بیمار حیات. بااین حال، نویسندگان یکی از آن ها، پژوهش شان را برای بازنگری از انتشار خارج کردند. پژوهش های بعدی سپس نتایج مطالعات اولیه را زیر سؤال برد. مقاله ای از ژورنال پزشکی نیوانگلند که ابتدای ماه جاری میلادی منتشر شد، وضعیت ۸۰۰ ناخوش دریافت کننده ی هیدروکسی کلروکین را با تقریبا ۵۶۰ مصیبت مقایسه کرد که این دارو را دریافت نکردند. نتایج «هیچگاه ارتباط چشمگیری» بین مصرف این داروها و ارزش بهبودی نمودار نکرد.

باوجود نتایج استیناف های بدیع تر، کلروکین و هیدروکسی کلروکین به داروهای محبوب برخی شخصیت های مطرح تبدیل شده اند؛ ازجمله ایلان ماسک مدیرعامل تسلا، فاکس نیوز و پرزیدنت ترامپ که ابتدای این هفته اعلام کرد درحال مصرف هیدروکسی کلروکین برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ است. فداکار پزشکان تعرض کرده اند که دیپلماتیک شدن این داروها، عمل استیناف ها را دشوارتر کرده و هجمه ی تبلیغاتی برای ترویج آن، موجب هبوط داروها برای افرادی شده است که پیش نم از آن ها بخاطر علاج دیگر مصیبت ها نظیر لوپوس اریتماتوس و روماتیسم مفصلی استفاده می کردند.مقاله های مرتبط:تلاش ژاپن برای آزمایش تأثیر فاویپیراویر تو درمان کروناتلاش شبانه روزی پژوهشگران بخاطر معاینه تأثیر داروهای موجود پیاده شدن تداوی کرونا

پژوهشگران داخل وارسی ی لنست تأثیر احتمالی داروهای یادشده را در پیشگیری از کووید ۱۹ بررسی نکرده و به نعوظ ویژه بوسیله خطرات صلح و صفا داخل افراد ازقبل بیمار تمرکز کرده اند. هرچند این داروها عوارض جانبی شناخته شده ای نظیر آریتمی قلب بوسیله همراه دارند، مصرفشان تیمار زمان حال برای تداوی بیماری های خودایمنی و پیشگیری از مالاریا تأیید شده است. کارآزمایی های بالینی برای مطالعه تأثیر احتمالی آن ها تو پیشگیری از کووید ۱۹ همچنان دردست اجرا است.

آن طور که بوسیله دیدن می آید، هیچگاه درمان تایید شده ای برای کووید ۱۹ وجود ندارد. علاوه کنار این هرچند فداکار واکسن های امیدبخش دردست پژوهش هستند، همچنان ماه ها خواه سال ها با ساخت واکسن برای ویروس کرونا فاصله داریم. بااین حال فهم اینکه درمانی بوسیله خصوص کارساز نیست، ارزشمند است؛ بوسیله ویژه اگر نمودار شود بوسیله کارگیری آن درمان اثراتی بدتر به دنبال دارد. هرچند مطالعه ی اخیر کلروکین و هیدروکسی کلروکین را به عنوان گزینه های تداوی ویروس کرونا از روی میز برنمی دارد، شواهدی رک و بیشتر درباره ی سودمندی و خطرات آن ها فراهم می نرم.بیشتر بخوانید:ویروس کرونا به آسانی از لمس سطوح یا اشیاء نقل مکان نمی شودهمه گیری ویروس کرونا در ایران از نگاه آمار و ارقام [بوسیله روزرسانی: ۳ خرداد ۹۹]طرح فاصله گذاری هوشمند؛ بازگشت کامل کارمندان به سرکار، بازگشایی موزه ها، اماکن تاریخی و سینماهاامکان فعالیت به رخ دورکاری برای کارمندان فیسبوک دائمی شدافزایش امیدواری دانشمندان برای ساخت واکسن کرونا
  • ۹۹/۰۳/۰۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی